Echoes-of-dance

Echoes-of-dance er et energisk program med spansk og latinamerikansk barokmusik fra den første halvdel af 1600-tallet. Programmet trækker på de såkaldte dansesange, der var talk of the town i Spanien i skiftet mellem det 16. og det 17. århundrede. Sangene befandt sig i et frugtbart krydsfelt mellem finkultur og populærmusik, og vakte i begyndelsen både forargelse og vrede blandt den etablerede kulturelite. Danserytmer som zarabanda (sarabande) og chacona (chaconne) var en overgang forbudt ved lov; det kunne give op til 4 års straffearbejde ved galejerne at spille, danse eller synge en zarabanda eller chacona! Alligevel endte dansesangene med at integrere sig i den etablerede kunstmusik, flere af dem som en del af den fine baroksuite. Men inden da var de datidens rock 'n' roll!

Dansesangene befinder sig i et frugtbart krydsfelt mellem finkultur og populærmusik

De fleste dansesange havde et folkeligt udspring i Spanien, men nogle af danserytmerne kom sansynligvis fra de spanske kolonier i Latinamerika. Man taler om ida y vuelta-sange, det vil sige dansesange, der rejste frem og tilbage mellem Spanien og Den Nye Verden; Den spanske populærmusik blev bragt til Latinamerika med sømænd og emigranter, blandede sig med lokale musikalske udtryk og vendte igen tilbage til Spanien i nye former.
Desuden var en del af dansesangene af afrikansk oprindelse og blev formodentlig bragt til Spanien omkring århundredeskiftet af tilfangetagne afrikanere, der blev solgt som slaver i de større byer i Spanien.

Spansk rock 'n' roll fra 1600-tallet

Dansesangenes popularitet skyldtes ikke mindst det helt nye instrument, guitaren, der skabte en revolution i musiklivet i Sydeuropa. Med guitaren formede man akkompagnementet til en sang ved at slå flere toner an på samme tid, "forenklet" til en akkord.
Akkordspil medførte et mere komplekst rytmisk anslag af strengene, ofte med synkoperede akkordskift, det, spanierne kalder for rasgueado (på engelsk strumming). De nye dansesange, der blev skabt til guitarakkompagnement, var livlige, rytmiske og dansevenlige, og akkordskift og frasering underbyggede på en helt ny måde de naturlige accentueringer i det spanske talesprog. Fokus blev flyttet fra harmoni og klang, til rytme og energi.

POPULÆRMUSIK VS. KUNSTMUSIK

I 1600-tallets Spanien var populærmusikken et genkendeligt element i det meste partiturmusik. Etablerede komponister som Juan Hidalgo, Juan del Vado, Juan Blas de Castro og Sebastian Durón, kom, som de fleste musikere, fra de jævne lag af samfundet og voksede op med dansesangene. De populære dansesange blev rygraden i en lang række ingeniøse kompositioner, hvor kunst- og populærmusik smelter sammen. Populære danse og sange forblev en uundværlig del af de etablerede spanske musikeres repertoire til langt ind 1700-tallet.
Mere om dansesangene i artiklen her.

En rekonstrueret dansesang

Dansesangene kommer i mange forskellige former. Her er en sangen Fuego de Dios med den for datidens typiske spillemåde proporción menor, dvs. med betoningen lagt på 1. og 2. slag i den 3-delte takt.
Fuego de Dios er rekonstrueret fra en ufuldstændig to-stemmig sats fra samlingen Cancionero de Turín og forskellige teatermanuskripter. Komponist og tekstforfatter er, som i de fleste tilfælde med dansesangene, anonyme.
Vi spillede sangen i tegneserie-operaen Escarramán. Du kan læse mere om spansk barokmusik og de spanske dansesange fra 1600-tallet i denne artikel.

Via Artis spiller her med de to spansk/katalanske sangere Marta Infante (mezzosopran) og María Altadill (sopran) i front.

Turneperioder

- Fra søndag den 27.09.2020 til og med søndag den 04.10.2020
- Fra søndag den 28.02.2021 til og med søndag den 07.03.2021

Flere perioder vil blive tilføjet løbende.
Det er også muligt at arrangere en koncert udenfor turneperioderne.
Kontakt os for en uforpligtende snak om koncertmuligheder.

Hent en printer-klar informationsfolder i PDF format

Referencer: