Et energisk koncertprogram
Echoes-of-dance er et energisk koncertprogram med spansk og latinamerikansk barokmusik fra den første halvdel af 1600-tallet. Programmet trækker på de såkaldte dansesange, der var talk of the town i Spanien i skiftet mellem det 16. og det 17. århundrede. Sangene befandt sig i et frugtbart krydsfelt mellem finkultur og populærmusik, og vakte i begyndelsen både forargelse og vrede blandt den etablerede kulturelite. Danserytmer som Zarabanda (sarabande) og Chacona (chaconne) var en overgang forbudt ved lov; det kunne give op til 4 års straffearbejde ved galejerne at spille, danse eller synge en zarabanda eller chacona! Alligevel endte dansesangene med at integrere sig i den etablerede kunstmusik, flere af dem som en del af den fine baroksuite. Men inden da var de datidens rock 'n' roll!
Sangene befinder sig i et frugtbart krydsfelt mellem finkultur og populærmusik
De spanske dansesange fra begyndelsen af 1600-tallet er først og fremmest guitar-sange, hvor rytmen skabes ved hjælp af akkordskift og fraseringer på guitaren (riffs), lidt som i vor tids rytmiske musik. Og ligesom med den rytmiske musik, der ramte den vestlige verden i 1960'erne som et kulturelt meteor-nedslag, gjorde den etablerede kulturelite i Spanien alt hvad den kunne for at nedgøre den nye måde at udtrykke sig på. Se for eksempel hvad præsten og leksikologen Sebastian de Cobarrubias Orozco skriver i et leksikon over det spanske sprog fra 1611:
"Nu er guitaren ikke sværere at spille på end en ko-klokke, især med akkord-spil, og derfor kan en hvilken som helst staldkarl give sig ud for at være guitar-musiker".
Bare 50 år senere var dansesangene, med deres akkordspil, allerede en del af den "pæne" musik!
Repertoiret
Der findes et hav af inciterende dansesange. De fleste af dem forsvandt ud i historiens glemsel og mørke og skal først findes frem og transkriberes fra de gamle nodesamlinger. Nogle sange er ganske enkle, mens andre er kunstfærdige videreførelser af populære prototyper som jácara og folía. Via Artis Konsort har samlet et udvalg af i et energisk koncertprogram, der tilfredsstiller både hardcore-koncertgængere og et publikum der måske ikke er så vant til at lytte til barokmusik.
Echoes-of-dance koncertprogrammet er på mange måder en videreførelse af tegneserie-operaen Escarramán fra 2016, som Via Artis Konsort stod bag. Interesserede kan læse en mere udførlig artikel om dansesangene her.
Medvirkende
Den musikalske besætning pr. 01/07/2019 er:
Anna Maria Antonius Wierød: sopran
Katerina Anagnostidou: slagtøj, sang
Anne Marie Høst Mortensen: harpe, sang
Mogens Rasmussen: gamber
(Don) Lars Hedelius-Strikkertsen: barokguitar
Poul Udbye Pock-Steen: cembalo